Duurzaamheid staat bij Schindler hoog op de agenda. Onze ontwikkelingen op het gebied van een effectief duurzaamheidsbeleid staan nooit stil. Middels gerichte investeringen en slimme innovaties blijven we onze ecologische footprint verkleinen en streven we ernaar het milieu zo min mogelijk te belasten.
Omdat we wereldwijd dagelijks miljoenen mensen op evenzoveel locaties vervoeren zijn we betrokken bij vele processen, partijen en samenwerkingen. Naast ons eigen duurzaamheidsbeleid zien we het dan ook als onze taak om ook anderen te stimuleren om duurzaam te werken.
Op basis van de maatregelenlijst van SKAO beoordelen wij onszelf als vooruitstrevend bedrijf. Schindler heeft de hoogst haalbare score (trede 5) op de CO2-prestatieladder van ProRail (KIWA certificering). Centraal thema voor het behalen van deze score zijn keteninitiatieven. Dit zijn initiatieven die verder gaan dan het meten en constateren van de eigen CO2-gerelateerde inspanningen. We stimuleren ook onze externe partijen om duurzaam te produceren en zodoende CO2-uitstoot te reduceren.
Voorbeelden van initiatieven die we binnen Schindler hebben uitgevoerd zijn de invoer van emissievrije voertuigen, revisie van ons autobeleid en de verdere optimalisatie van het logistieke proces.
We willen met gerichte investeringen en slimme innovaties onze eigen ecologische footprint steeds verder blijven verkleinen.
De CO2-prestatieladder kent zes niveaus (niveau 0 t/m niveau 5). Per niveau is een vast aantal eisen gedefinieerd waaraan een bedrijf minimaal moet voldoen om dit bepaalde niveau te behalen.
Enkele belangrijke voorbeelden hiervan zijn het verkrijgen van inzicht in de eigen carbon footprint (de CO2 uitstoot), het omschrijven van de CO2-reductiedoelstellingen, het communiceren van deze doelstellingen (zowel in- als extern) en het deelnemen aan keteninitiatieven (het samenwerken met collega-bedrijven op gebied van CO2-reductie).
Schindler is aangesloten bij de Dutch Green Building Council (DGBC). Middels dit initiatief streven verschillende bedrijven in Nederland er samen naar een blijvende verduurzaming van de bebouwde omgeving in Nederland te realiseren. Daartoe ontwikkelt de organisatie keurmerken voor een onafhankelijke beoordeling van gebouwen (zowel nieuw als bestaand) en gebieden op het gebied van duurzaamheid.
Voor het bepalen van het duurzaamheidniveau van gebouwen gebruikt DGBC het zogenaamde BREEAM-keurmerk. Dit is het belangrijkste en meest gebruikte duurzaamheidkeurmerk voor gebouwen ter wereld.
Het Breeam-keurmerk maakt duurzaam bouwen meetbaar en zichtbaar en heeft als doel de duurzaamheidprestatie van gebouwen te analyseren, stimuleren en verbeteren.
Een belangrijk initiatief dat we bij Schindler hebben genomen om onze ecologische footprint te verkleinen, is de invoer van elektrische auto's. We zijn hiermee de eerste liftenfabrikant die een dergelijk initiatief doorvoert.
Dankzij de zero-emission auto´s wordt de uitstoot van ons wagenpark verkleind en is het voor onze monteurs mogelijk om op een ´groene´ manier verschillende locaties te bereiken voor het uitvoeren van serviceonderhoud.
Dit initiatief is een samenwerking met Renault. Schindler maakt deel uit van een pilot groep, die als eerste de zero-emission auto van Renault in gebruik neemt. We testen de voertuigen en zoeken samen naar mogelijkheden en verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd.
De eerste stad waar onze elektrische auto´s gaan rijden is Den Haag. Daarna volgen de andere grote binnensteden van Nederland. In overleg met onze klanten willen we op termijn het aantal elektrische auto´s, waarin onze monteurs van locatie naar locatie gaan, uitbreiden.